Ansichtkaart als reclame

Het is al sinds de ansichtkaarten bestaan, of in ieder geval snel na de eerste uitgegeven ansichtkaart. De kaart werd en wordt nog steeds gebruikt als reclame object. Soms zelf om een product aan te prijzen, maar vaak natuurlijk om een plaats of regio onder de aandacht te brengen als mogelijk niet reisdoel voor de nieuwsgierige toeristen.
Ook zie je ansichten die gebruikt worden door bijvoorbeeld een hotel, om verkapt met een kerst- en nieuwjaarswens het hotel nog eens onder de aandacht te brengen bij eerdere gasten of relaties.
Zo ook bij onderstaande Baarnsche Ansicht met daarop het prachtige Astoria hotel.


Ook in de huidige tijd worden door diverse drukkers ansichtkaarten aangeprezen als reclame object. Of zoals op een website Geschiedenis van postkaarten: ontwikkeling en gebruik te lezen valt “5 toepassingen voor postkaarten in marketing”
Gezien bovenstaande, zelf maar eens de proef op de soms genomen en zou het zakelijk als marketing toepassen van een Baarnsche Ansichtkaart nu soelaas bieden? Of blijft het dan gewoon een mooi oud plaatje?

Er zijn dus verschillende Baarnsche Ansichten uitgegeven die op de een of andere manier gebruikt zijn als reclame voor wat dan ook. Een van de meeste recente Baarnsche Ansichten die hiervoor gebruikt is, is een zelf ontworpen ansichtkaart met daarop de 4 kernen, Baarn, Lage Vuursche, Eembrugge en Soestdijk. Deze Baarnsche Ansicht werd uitgegeven vanwege de verkiezingscampagne voor de gemeenteraadsverkiezingen door VoorBaarn (een lokale politieke partij).
